Otrzymane darowizny i spadku, co do zasady podlegają opodatkowaniu. Wysokość ich uzależniona jest od stopnia pokrewieństwa. Ustawodawca przewidział jednak wyjątek od tej zasad. Dotyczy on najbliższej rodziny:
czyli osoby zaliczane do tzw. I grupy podatkowej.
Dodatkowo aby wolna od podatku była darowizna środków pieniężnych darczyńca musi przelać pieniądze ze swojego konta na konto obdarowanego.
Po otrzymaniu darowizny lub spadku obdarowany (spadkobierca) ma 6 miesięcy na zawiadomienie urzędu skarbowego o zaistniałej sytuacji. Jest zobowiązany wypełnić deklarację SD-Z2 lub SD-3. Niedotrzymanie tego terminu wyklucza możliwość skorzystania z tego zwolnienia.
Wyjątkiem jest sytuacja, w której spadkobierca dowiedział się po terminie o nabyciu spadku. W takiej sytuacji w przeciągu 30 dni musi złożyć deklarację oraz napisać wyjaśnienie dlaczego nie dotrzymał terminu 6 miesięcy. Jeżeli przedmiotem spadku lub darowizny są rzeczy ruchome deklarację składa się według miejsca zamieszkania. Jeżeli natomiast jest to nieruchomość – według miejsca położenia nieruchomości.
Deklarację można złożyć osobiście, wysłać listem poleconym lub skorzystać z systemu e-deklaracje.
Jeżeli okaże się, że deklaracja jest błędna urząd poprosi o korektę. Jeżeli deklaracja pierwotna została złożona w terminie, to ewentualne błędy nie odbierają prawa do zwolnienia.
bardzo przydatny artykuł, pozdrawiam