Skutery to obecnie jedne z najczęściej nabywanych pojazdów jednośladowych w naszym kraju. Ich popularność wynika przede wszystkim z faktu, że pozwalają w łatwy i komfortowy sposobów przemieszczać się po mieście, ponieważ są niewielkie, lekkie i wyjątkowo łatwe w obsłudze. Rynek tych maszyn kwitnie i używane modele można zazwyczaj kupić w bardzo atrakcyjnej cenie. Trzeba jednak koniecznie zwracać uwagę na kilka istotnych szczegółów – mowa tutaj np. o plastikach do skutera, a właściwie ich stanie zewnętrznym (otarcia, zarysowania, wgniecenia itp.).
Planując zakupić używany skuter, już na wstępie odrzućmy wersje tuningowane, które często okazują się dosyć awaryjne, a na dodatek zazwyczaj nie są przystosowane do jazdy z pasażerem. Po zawężeniu poszukiwań do określonych marek, koniecznie przeprowadźmy research w internecie na temat ich częstych usterek, bo wyposaży nas to w wiedzę, na co zwracać dużą uwagę podczas oględzin. Jeśli chodzi np. o moduł zapłonowy skuter 2t jest modelem, w którym ten element niekiedy szwankuje.
W trakcie oglądania wybranego pojazdu w pierwszej kolejności zweryfikujmy stan wizualny kanapy, plastików (również od środka), owiewek oraz schowka na kask. Sprawdźmy, jak prezentują się punkty skręcania owiewek i czy na pewno do siebie pasują. Następnie spójrzmy na opony i oceńmy stopień ich zużycia – chodzi głównie o głębokość bieżnika i uszkodzenia mechaniczne w postaci wgnieceń lub dziur. Oprócz tego zerknijmy na następujące części:
– klocki hamulcowe – liczy się ich zużycie oraz to, czy przedni widelec nie jest przypadkiem zaolejony
– silnik – zweryfikujmy, czy śruby nie wyglądają na zniszczone, bo świadczy to o rozkręcenia jednostki
– gaźnik i filtr – muszą być bardzo sztywno i stabilnie zamocowane
– przekładnia – w tym przypadku znaczenie ma zwłaszcza stan paska napędowego