Konwertery momentu obrotowego – czym są, jak działają?

Technologie
miejsce-poznania
Konwertery momentu obrotowego – czym są, jak działają?
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Konwerter momentu obrotowego jest płynnym sprzęgłem, które zapewnia połączenie między silnikiem pojazdu a skrzynią biegów. Znajduje się między silnikiem a skrzynią biegów w układzie napędowym, i pozwala automatycznej skrzyni biegów do pracy przy innych prędkościach niż silnik. Zmiennik momentu obrotowego pomaga również ustabilizować obroty silnika poprzez utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika podczas zmiany biegów.

Historia

Konwertery momentu obrotowego były używane w samochodach od lat 20-tych, ale stały się powszechne w pojazdach osobowych dopiero w latach 40-tych, kiedy producenci samochodów zaczęli zastępować ręczne skrzynie biegów automatycznymi. Obecnie prawie wszystkie nowe samochody są w nie wyposażone, jednak niektóre nowoczesne pojazdy sportowe nadal korzystają z manualnych skrzyń biegów, ponieważ zapewniają one lepsze osiągi niż automaty.

Budowa

Konwerter momentu obrotowego składa się z czterech głównych elementów: wirnika pompy (który pobiera płyn ze skrzyni biegów), stojana pompy (który zawiera łopatki kontrolujące przepływ płynu), wirnika turbiny (który napędza moc z pompy) i stojana turbiny (który kontroluje przepływ płynu). Gdy ciśnienie płynu wzrasta wewnątrz obudowy konwertera momentu obrotowego z powodu zwiększonych obrotów silnika (prędkość obrotowa silnika), płyn przemieszcza się przez przejścia w łopatkach i stojanach, aż osiągnie wyższe ciśnienie po drugiej stronie tych urządzeń, co powoduje, że obraca się szybciej.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Wyjątkowe zapalniczki i bletki papierosowe dla kobiet
Wyjątkowe zapalniczki i bletki papierosowe dla kobiet
Wśród palaczy coraz szersze grono stanowią reprezentantki płci pięknej. W produktach tytoniowych mogą one wybrać różnego rodzaju akcesoria m.in. bibułki […]
Polecamy